KAHRAMANMARAŞ İL KÜLTÜR VE TURİZM MÜDÜRLÜĞÜ

Yedi Güzel Adam

“Türk edebiyatında Yedi Güzel Adam olarak anılan, çoğunluğu  Kahramanmaraş’lı  yazar ve  şairlerden  meydana  gelen edebî  oluşum.  1930’lu  ve  40’lı yıllarda  dünyaya  gelen,  ilerleyen  yıllarda  Maraş  Lisesinde (Kara Lise) yolları kesişen, henüz  lise  çağlarında  başlayan dostluklarına ve edebi faaliyetlerine liseden sonra da devam ederek  1970’lerden  günümüze kadar gelen süreçte kendilerinden söz ettiren, büyük oranda mistik metafizik konuları eserlerinde işleyen şair ve yazarlardan oluşur. Bu oluşum içindeki isimler şu şekildedir: Nuri Pak-dil, A. Cahit Zarifoğlu, Erdem Bayazıt,   Rasim   Özdenören, Alaeddin Özdenören, Mehmet Akif İnan ve Ali Kutlay. Mehmet Akif İnan Maraşlı olmayıp Şanlıurfalı’dır. Fakat liseyi Kahramanmaraş’ta  ekipteki  diğer isimlerle  birlikte  okumuştur. Bazı  kaynaklarda  sıralamada Ali  Kutlay  yerine  Sezai  Karakoç’un da adı geçmektedir.

Bu edebi oluşum henüz lise yıllarındayken   kendilerinden birkaç  yaş  büyük  olan  Nuri Pakdil  öncülüğünde  Hamle dergisini  çıkarır.  Hamle  Maraş’ta  çıkan  yerel  bir  dergi  olmasına rağmen bu liseli gençler dışında  Sezai  Karakoç  da Ankara’dan  şiir  gönderir.  “Çay” ve  “Sessiz  Müzik”  gibi  şiirler ilk  kez  Hamle’de  yayımlanır. Sonra bu isimler büyük oranda kadro  şeklinde,  hiç  dağılmadan  Büyük  Doğu,  Şiir  Sanatı, Diriliş, Yeni İstiklal, Bugün ve Edebiyat  gibi  önemli  dergi  ve gazetelere yayın desteği sağlar. Daha  sonra  bu  oluşum  Mavera dergisini çıkarır. Oluşumun isim babalığı A. Cahit Zarifoğlu’na atfedilir. Fakat Yedi Güzel Adam tanımlaması  doğrudan onun  tarafından  bu  oluşum kastedilerek yapılmış bir adlandırma  değildir.  Zarifoğlu’nun Mavera  Dergisi’nde  yayımladığı  şiirleri  daha  sonra  Yedi Güzel  Adam  (1973)  başlığıyla kitaplaşınca  Mavera  dergisini çıkaran bu ekip şairin aynı ismi taşıyan şiirinden mülhem edebiyat  çevrelerince  bu  şekilde adlandırılmıştır. 

Zarifoğlu’nun şiirinde ya da başka yazısında bir  ekol  yahut  edebi  hareket imasında  bulunmadığı  ve  tek tek şahıs adı da vermediği bu oluşum daha sonra tutuldu ve Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında İslami eğilimleri ağır basan bir edebi oluşum olarak yorumlandı. Genç  edebiyatçıların  60’lı yıllarda  bir  araya  gelişlerini, dostluk ilişkilerini ve edebi ve düşünsel  kaygılarını  anlatan ve  TRT’de  yayımlanan  aynı isimdeki televizyon dizisinden sonra  Yedi  Güzel  Adam  çok daha  popüler  olmaya  başladı. Rasim  Özdenören  bu  beraberliği  “Allah’ın  bir  lütfu”  olarak değerlendirdi.  Aslında  ortak bir  edebi  görüşü  yahut  ortak bir çıkış manifestosu bulunmayan bu isimleri bir ekol ya da bir edebî hareket olarak kabul etmek doğru değildir. Nitekim oluşumun içinde yer alanlar genel itibariyle böyle bir iddiaya kalkışmamışlardır. “

Kaynak: SELİM SOMUNCU (2024),  Kahramanmaraş Ansiklopedisi, 7. Cilt,  Sayfa 331.